
INFORME DEL CONSELL DE L’AUDIOVISUAL DE CATALUNYA 

El CAC afirma que la plantada electoral de TV-3 

va devaluar la informació del 7-J 
 

• L’estudi aplaudeix la cobertura de les cadenes, excepte la de 8TV, del 

Grup Godó 

• La televisió pública va dedicar més temps a la seva protesta que a 

algunes candidatures 

 

EL PERIÓDICO DE CATALUNYA, 19.06.09 

 

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) va llançar ahir un avís a la 

Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), l’ens que agrupa 

tots els mitjans públics catalans. En un informe sobre la cobertura de les 

eleccions europees, el CAC va advertir que les reiterades protestes dels 

periodistes de TV-3 i Catalunya Ràdio contra la imposició de blocs 

electorals cronometrats «fa planar l’ombra de la sospita sobre la qualitat 

de la informació dels mitjans públics durant els períodes electorals». 

 

En realitat, l’estudi no critica directament els treballadors per portar a 

terme les seves protestes, que en aquesta última campanya electoral es 

van accentuar amb talls puntuals en l’emissió de Catalunya Ràdio, a més 

de la ja habitual vaga de firmes en els Telenotícies de TV-3. 

 

FALTA D’ACORD / El que lamenta el CAC és que l’acord aconseguit entre 

els professionals de la CCMA i el seu consell de govern per elaborar una 

nova proposta sobre el tractament informatiu de les campanyes no 

s’hagi concretat de moment, cosa que enquista el conflicte. 



 

Prova d’aquest enquistament és que la protesta en els Telenotícies va 

incloure reportatges que reflectien opinions a favor i en contra dels blocs 

electorals, a més del fet que els presentadors van recordar diàriament el 

motiu de la seva plantada i van relegar la informació dels candidats 

catalans a l’última part dels informatius, després dels esports. 

 

Sobre aquest punt, l’informe del CAC constata que les notícies 

relacionades amb el conflicte entre els periodistes i la cúpula de la CCMA 

van ocupar el segon lloc pel que fa a temps d’emissió, després de les 

peces dedicades als candidats catalans a l’Europarlament. 

 

El còmput total de temps destinat per TV-3 a la protesta, al llarg de tota 

la campanya, va ser de 29 minuts i 49 segons. Aquest temps és, per 

exemple, superior al que es va dedicar a la campanya d’ICV-EUiA (22 

minuts i 2 segons) i molt pròxim al d’ERC (31 minuts i 48 segons). 

 

A l’hora d’analitzar el pluralisme polític i la neutralitat informativa de les 

diferents cobertures, el CAC aplaudeix el treball de les tres televisions 

públiques analitzades (TV-3, TVE i BTV). Només posa pegues al 

tractament que va dispensar l’única cadena privada estudiada, 8TV, 

canal pertanyent al Grupo Godó. 

 

«DESEQUILIBRIS NOTABLES» / Mentre que l’informe qualifica 

d’«equilibrada» la cobertura de les públiques, en el cas de 8TV denuncia 

una «cobertura escassa de la campanya, en temps i freqüència» i observa 

«desequilibris notables» en el tractament dels diversos partits. 

 



Una dada significativa és que entre els cinc polítics que més temps de 

pantalla van ocupar en els informatius de 8TV només n’hi ha un de 

català, i en cinquè lloc: l’eurocandidat d’ERC, Oriol Junqueras. El líder que 

més va sortir va ser Mariano Rajoy (PP), seguit de José Luis Rodríguez 

Zapatero (PSOE). Per darrere, l’eurocandidat socialista, Juan Fernando 

López Aguilar, i el president valencià, Francisco Camps. 


