diumenge, desembre 11, 2005

Dinar a Salou i estrena de la nova plantilla

Arribo d’un dinar amb els companys i companyes del PSC de Salou que estan creixent i treballant de valent de cara a les properes eleccions municipals. Avui estan a l’oposició però he tret la impressió que el 2007 seran govern. Quan obro el correu José Crespín m’envia la foto que veieu aquí sota.



Aquests dies he dedicat força estona a canviar el disseny del meu Diari. Espero que us agradi més, i que si no és així m’ho digueu... Al voltant del dia de la Constitució hi ha hagut moltes declaracions sobre l’Estatut i segueix la campanya contrària del PP. Per això em permeto de reproduir un article que he enviat a Expansión sobre el particular:

Constitución y reforma de los Estatutos

Que íbamos a vivir una semana convulsa políticamente era algo que se venía intuyendo desde hace tiempo. Algo previsible desde que el Partido Popular no asume por completo su derrota electoral y está dispuesto a lo que haga falta para recuperar el gobierno. Por otro lado, que dicha actitud, sobre todo respecto a temas tan importantes como la Constitución o la reforma de los Estatutos de autonomía, no es positiva para la concordia social y política, es algo en lo que se insiste hasta la saciedad sin hacer mella en los planteamientos de los populares.

Empezaba la semana con una manifestación el pasado día tres en Madrid que bajo la vana pretensión de defender la Constitución, sólo tenía como objetivo el cargar contra el Estatuto de Cataluña y muy especialmente contra José Luís Rodríguez Zapatero. El Partido Popular ha establecido como base de su razonamiento algunas premisas que cabe rebatir por falsas y malintencionadas:

El Partido Popular es la única fuerza política que defiende la Constitución. Parece mentira, a 27 años vista muchos de los que en su momento consideraban un error histórico la Carta Magna y especialmente la inclusión del término “nacionalidades” y el Título VIII, ahora se dedican a dar lecciones de “patriotismo constitucional” a aquellos que sí defendieron el texto con convicción e ilusión desde el primer día.

El proceso de reforma de los Estatutos de autonomía debe ser abortado de inmediato antes de que con él se fragmente España. Lo contrario es lo cierto. Sólo se fragmentará España si se enfrentan a unas Comunidades con otras y eso es precisamente lo que está consiguiendo la estrategia del Partido Popular, enfrentar a los ciudadanos y a las Comunidades con el único objetivo de un pretendido rédito electoral.

El Estatuto de Autonomía de Cataluña es el paso previo a la independencia de Cataluña. Nada más lejos de la realidad, sobre todo si se tiene en cuenta que las fuerzas políticas que dan soporte al texto, incluso las que se reclaman del nacionalismo, soberanismo o independentismo, asumen la Constitución como texto de referencia y las Cortes Generales como espacio adecuado para el acuerdo, y que para la elaboración del texto han seguido escrupulosamente los procedimientos legalmente establecidos y han recogido las recomendaciones de constitucionalidad emitidas por el máximo órgano consultivo de Cataluña, el Consell Consultiu de la Generalitat.

No es el momento de reformar los Estatutos de autonomía, sino de defender la Constitución. Precisamente defender la Constitución es asumir que dentro de ella todo es posible y discutible, incluida su reforma o la de los textos que conforman el bloque de constitucionalidad, en este caso los estatutos de autonomía. Lo que realmente atenta contra la Constitución es negar la capacidad que tienen los Parlamentos autonómicos y los ciudadanos para promover las reformas de los Estatutos, establecidas en los artículos 147.3 (“La reforma de los Estatutos se ajustará al procedimiento que ellos mismos establezcan y requerirá, en cualquier caso, la aprobación de las Cortes Generales por ley orgánica”), 148.2 (“Habiendo transcurrido cinco años, y a través de la reforma de sus Estatutos, las Comunidades Autónomas podrán ampliar sucesivamente –la negrita es mía– sus competencias en el marco establecido por el artículo 149”) y 152.2 (“Una vez hayan sido sancionados y promulgados los respectivos Estatutos, sólo podrán ser modificados mediante los procedimientos que ellos mismos establezcan y mediante referéndum entre los electores inscritos en los censos correspondientes”).

Los argumentos del PP no se sostienen, sin necesidad de acogerse a necedades como las proferidas por el señor Acebes cuando afirmaba que ETA tutelaba la propuesta de Estatuto de Cataluña. Lo realmente perverso en el argumentario del PP es negar que se pueda discutir por parte de una Comunidad Autónoma si ésta debe tener o no más competencias, si debe mejorar su relación con el Estado en aquellos campos competenciales compartidos o si debe mejorar una financiación manifiestamente injusta. Y que todo ello pueda y deba hacerse por acuerdo en el marco parlamentario en el que reside la soberanía del pueblo español, es decir, las Cortes Generales. Quien niega esto, está negando el espíritu constitucional. Nunca mejor dicho: hay amores que matan.

Per si algú tenia encara dubtes sobre l’estratègia destructiva del PP, sols cal analitzar la seva opinió respecte als comunicats d’ETA o la seva reacció davant d’accions de la banda terrorista. Mentre Zapatero treballa per acabar amb el terrorisme, el PP es dedica a utilitzar el terrorisme per erosionar Zapatero. També servien a aquest objectiu les declaracions d’Acebes afirmant que ETA tutelava l’Estatut de Catalunya. Xavier Bru de Sala demostra en un article publicat a La Vanguardia la tesi contrària: el procés estatutari perjudica a ETA.

Com a contrapunt al discurs del PP i assenyalant l’actual menor sensibilitat envers la plurinacionalitat espanyola amb respecte a la tradició liberal, republicana i antifranquista, és recomanable la lectura de l’article de Pasqual Maragall publicat a El País. En suport a l’estratègia de Zapatero respecte a l’Estatut, Antonio García Santesmases i José Antonio Barrio de Penagos d’Izquierda Socialista em van fer notar l’article d’Ignacio Sotelo a El País publicat el passat 19 de novembre que jo havia passat per alt.

En aquest sentit fa de bon llegir articles com el de Ramón Máiz publicat al número de novembre de la revista “Claves de razón práctica”, que és una molt valuosa aportació teòrica al debat sobre el federalisme a Espanya i la plurinacionalitat de l’Estat. També és notable la comunicació de Mª Fuencisla Alcón Yustas sobre “Naciones o Nacionalidades. Una aproximación al concepto político-constitucional del término Nación” al Cuarto Congreso de la Asociación de Constitucionalistas de España. Per cert, ja abans de l’estiu, catedràtics de tant prestigi com José Alvarez Junco alertaven sobre els debats nominalistes sobre el tema “nació”.

Afortunadament hi ha gent que no sols s’interessa pel debat estatutari català sinó que exigeix rigor en les argumentacions. N’és una bona prova Juan Andrés Buedo, amb qui he mantingut un intercanvi de material que ha recollit al seu weblog.

També vull destacar que, malgrat les importants pressions i intoxicacions al respecte, l’acord del Tinell segueix més vigent que mail. Tant és així que enguany els tres partits que el varem signar celebrarem plegats el seu segon aniversari. L’acte commemoratiu tindrà lloc el proper dimarts dia 13 a les 6 de tarda al propi Saló del Tinell, amb la presència de Pasqual Maragall, Josep-Lluís Carod-Rovira i Joan Saura.

Mai no insistirem prou en la necessitat que el debat estatutari no ens faci oblidar altres qüestions, de vegades molt més importants, com és el cas de la qüestió social. La recent publicació de l’Enquesta de Condicions de Vida (ECV) de l’Instituto Nacional de Estadística de l’any 2004 ens ho recorda quan un dels seus principals resultats és que una de cada cinc persones que resideixen a Espanya es troba per sota del llindar de pobresa relativa.

Cal no perdre de vist tampoc qüestions mediambientals com les discutides a la Convenció de Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic i el Protocol de Kyoto que es va cloure divendres a Montreal. Aquí trobareu el lloc web del govern canadenc sobre la Convenció. De la importància de la cimera se’n fa ressò tots els mitjans, dels que destaco La Vanguardia amb la crònica d’Antoni Cerrillo i la crònica que publica avui el diari El País.

Per cert, el Ministre canadenc de Medi Ambient és Stéphane Dion, és un gran defensor del federalisme. Podeu trobar els seus principals escrits sobre aquesta qüestió al seu llibre “La política de la claridad” editat recentment per Alianza Editorial en col·laboració amb la Fundación Manuel Giménez Abad de Estudios Parlamentarios y del Estado Autonómico. Xavier Batalla es va fer ressó de la seva publicació en un article a La Vanguardia. Aquest llibre va ser presentat en el decurs d’una conferència pronunciada per Stéphane Dion el passat 10 de novembre a Saragossa, seu de la Fundación Manuel Giménez Abad, dirigent del Partit Popular d’Aragó assassinat per ETA l’any 2001.

Diuen que Mariano Rajoy hauria trobat una gran inspiració en les tesis de Dion però, francament, no m’ho sembla. Jutgeu vosaltres mateixos a partir d’algunes cites del llibre: “De hecho, sólo un federalismo flexible y descentralizado puede mantener unido un país tan grande y diversificado”; “En lugar de sembrar la desconfianza ente mayorías y minorías, nos corresponde, por el contrario, ilustrar la concordia de diferentes poblaciones en el seno de un mismo Estado”; “Un Gobierno federal fuerte no puede confundirse con un gobierno centralizador”; “ El caràcter tolerante de los canadienses les permite comprender, quizá mejor que cualquier otro pueblo, que la igualdad no es sinónimo de uniformidad (la negreta és meva). Es esta comprensión de las cosas lo que los ha guiado al establecimiento de una federación descentralizada siempre en busca de un mejor equilibrio entre la solidaridad de todos y el respeto a las diferencias de cada uno”; “La flexibilidad del federalismo canadiense ha propiciado también que las disposiciones particulares distingan a Quebec de las otras provincias en ámbitos tan variados como el derecho civil, la fiscalidad, las relaciones internacionales, el régimen de jubilación, las políticas sociales, la educación postsecundaria y la inmigración”. Certament Dion és un aferrissat adversari de la secessió del Quebec però és, al mateix temps, un fervent partidari d’un sistema federal asimètric que, entre d’altres coses, considera al Quebec una societat distinta.

Tampoc no hem d’oblidar la celebració avui mateix de la primera volta de les eleccions presidencials a Chile de les que tracta aquesta setmana la ZONA WEB que trobeu tot seguit.



Recomanació d’enllaços d’interès realitzada pel meu amic Antoni Gutiérrez-Rubí.

http://www.chile21.cl

La lluita per la igualtat de sexes en tots els àmbits i, especialment, en el de la política és un dels temes que s’han tractat aquests dies, amb motiu de les eleccions xilenes. Les enquestes, i els altres candidats, no dubten en afirmar que la candidata socialista, Michelle Bachelet, serà la més votada avui diumenge i ja es dóna per fet que hi haurà una segona volta. Bachelet compta amb el suport majoritari de les dones xilenes i representa el salt qualitatiu i de progrés que aquestes han protagonitzat en els darrers anys.

Fundación Chile 21 és un think tank progressista xilè, un centre de reflexió socialista, dirigit per la sociòloga Clarisa Hardy, que aquests dies centra part dels seus continguts a reflexionar sobre la situació de la dona en aquest país. Aquest centre desenvolupa seminaris, estudis especialitzats i tallers temàtics, a més d’elaborar les seves pròpies publicacions, amb l’objectiu de contribuir a la construcció i difusió de les idees progressistes a Xile. A la secció Colección Ideas, trobareu documents interessants (articles, ponències…) sobre temes de reflexió diversos.

El passat mes d’octubre la fundació va inaugurar el Seminari Internacional “Chile 21 piensa el Chile del XXI” amb la presència del president, Ricardo Lagos, i les fundacions Jean Jaurès, Pablo Iglesias i Friedrich Ebert.

Per aprofundir en el tema de les dones en la política, us recomano la visita a Mujeres en Red (Mujer y política) i Red Ciudadanas de Europa.